lördag 13 juli 2013

Orginal muffins.... nu tårtbotten

Rosendals trädgårdscafé
Detta är en av de kokböcker som jag använder mig mest av, men det är även den kokbok som jag har ändrat mest recept i. Jag lägger till och jag tar bort det som passar mig för stunden.
Alltid när jag har ändrat något så skriver jag ner runt receptet vad det är jag har ändrat, vissa sidor är fullklottrade, det betyder inte att receptet är dåligt utan att det är bra, men jag har hittat flera variationer på det.
På sidan 19 i boken finner man

"Blåbärsmuffins"

5 dl vetemjöl
2 dl strösocker
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
6 dl blåbär (-blåbär + finriven rödbeta+ 3 msk kakao)
Rivet skal av 2 citroner
2 ägg
2 msk creme fraiche (eller 2 msk grädde)
1 dl mjölk

  • Blanda alla torra ingredienser med blåbären (eller rödbetorna) i en skål.
  • Tillsätt ägg, creme fraiche ( eller grädde) och mjölk
  • Rör försiktigt tills allt är blandat
  • Klicka elelr spritsa i muffinsformar och grädda i 20 - 25 minuter i 180 grader.
  • OM man gör dubbel sats så är det en perfekt botten till tårta i en rektangulär form.
    den blir saftig och mycket smak och inte det man förväntar sig när man skär en tårtbit
Lycka till!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar