söndag 14 juli 2013

Chokladmarmelad med röda vinbär och mango

Jag hade bestämt mig för att göra nåt hemgjort till en vän i 40 års present
Jag köpte fina burkar och visste att jag ville göra choklad marmelad, men inte mer än det.
Jag körde ett här är ditt kylskåp…
Detta hade jag utöver chokladen:
Mango, röda och svarta vinbär, citron, nektariner, rabarber
Min tanke var först svarta vinbär choklad och citron, men svart vinbärs sylt...blä…
Kräkreflexen startar bara av tanken, varför det är så det vet jag inte, men det är svårt att göra svartvinbärssylt.
Jag vände och vred slog knut på mina egna tankar….. Mangon bestämde jag mig för…. Under tiden jag skar den i småbitar så klurade jag ...nä vi kör samma….frukt och hälften socker….
Jag hade bestämt trots äckelkänslor att göra med svart vinbär.
Öppnade frysen och ser en hink som det står: "RÖDA VINBÄR"
 Halleluja…. JAAAA röda vinbär
Mätte upp lika mängd som mangon och lika mängd socker
1 del mango
1 del röda vinbär
1 del socker
Kokade , mixade smakade av.
Under tiden det kokade så hackade jag
100 gram mörk choklad.
Tog grytan av plattan och blandade i chokladen i den heta marmeladen.
Himmel och jösses Maria det är nog en av de godaste marmelader som jag någonsin gjort..
Kan varmt rekommendera, djup mörk röd färg, först chokladsmak, sedan tydlig smak av både de röda vinbären och mangon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar