onsdag 22 december 2010

Godisfabriken är igång!!

Det som lagades denna kväll var:
  • Skumtomtefudge
  • Turkisk peppar fudge
  • Pepparkaksknäck
  • Rocky Road tryffel
  • Rostade sötsalta nötter









Skumtomtefudgen har jag ju skrivit om några gånger innan
Jag gillade den verkligen inte med vit choklad i
Så nu gjorde jag om den:
12 skumtomtar
1 dl vispgrädde
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker

Jag blandar skumtomtar, grädde och socker
När skumtomtarna har smält låter jag det koka tills det klarar ett "hårt kulprov.
Tar det av plattan och häller i vaniljsockret, sedan kör jag på full fräs med elvisp
så att det kommer in luft, man ser på den när den ändrar till en ljusare fudge.
Jag bör nog skriva här att jag VILL HA fudge som är hård och smulig, inte mjuk.



Turkisk Peppar fudgen har jag skrivit om i ett tidigare inlägg:






Nötter......
Jag tycker om nötter, men de får inte vara så hårda att det bara blir jobbigt att tugga dem....





  1. Jag började med att koka mandel och hasselnötter i några minuter så att de mjuknar lite. Jag skalar inte mandeln utan häller bara av och låter skalet vara kvar.
  2. Ner med dem i en skållhet panna med olja i, man brukar rosta utan fett, men med lite olja i så fastnar alla smaker på nötterna.
  3. Under tiden i pannan, rör runt och häll på ungefär lika delar socker och salt.
  4. När allt var klart blandade jag även i russin, för att jag ville att det skulle "pluffa" upp sig lite av värmen.
  5. Låt svalna och njut!!

Rocky Road tryffel

Jag såg Leilas Rocky Road, sedan fick jag smaka den. Den är jättegod, men den är så hård.....
Så med det receptet i bakhuvudet ändrade jag lite....

Jag hade
  • 300 gram choklad
  • 1 dl grädde
  • jordnötter
  • skumtomtar i bitar
Rör rund kladda ut och platta till
skär i bitar, måste förvaras i kylskåp!!!

Pepparkaksknäck
ett vanligt 2,2,2 recept, 2 dl av allt, sedan kryddade jag med 1 tsk mald nejlika, 2 skedar kanel och 2 tsk ingefära

Lite av mitt Julgodis!!

Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar